Sider

mandag 20. desember 2010

Gaver og Tiramisu!

Dette skilten lagde min bror til meg i 1995....


....å jeg er MEGET stolt av den!!
Hvert år skal den henges opp på samme plassen, baderoms døren ;o)=
Han har tegnet/malt flere bilder til meg som er meg veldig kjære.
Skal en gang legge ut bilder her inne sånn at dere også får se dem!
Så er det da dags å slå inn julegavene...også i år er jeg ute i siste liten, men i går skjedde det altså. 
Fikk t.o.m hjelp av mannen i huset!! 
Skikkelig kos det da ;o)
Masse gråpapir, snøren, tau, sakser og...hmm, hvor la jeg nå lappene jeg skal skrive navnene på??
BORTE...
men skal det recykles så hvorfor ikke gjøre det hele veien?? 
Gråpapir går det jo bl.a en del av i heimen for tiden, så jeg fortsatte i den svingen.
Klippet en firkant av en kartong, knipset hull å inn med snøret, som jeg satte rundt pakkene! Svush...ferdig!



"Man tager va man haver" sa kajsa Varg...
Anna Christina Cajsa (Kajsa) Warg, född 23 mars 1703 i Örebro, död 5 februari 1769 i Stockholm, var en svensk hushållerska och författare.
 Hon flyttade hemifrån i unga år för att förtjäna sitt levebröd, och fick tjänst som hushållerska (eller, med tidens språkbruk, "husmamsell") i förnäma Stockholmsfamiljer.
År 1755 gav hon ut den första upplagan av vad som kom att bli en långlivad kokboksklassiker: Hjelpreda I hushållningen för unga Fruentimber, vilken följdes av ett antal reviderade upplagor. Den fjortonde och sista upplagan utgavs 1822, 53 år efter författarens död.
Redan i den första upplagan ingick bland annat recept för växtfärgning; den innehöll alltså inte bara matlagningsrecept och råd och dåd om hantering av hushållsföremål. Kokboken kom att bli tongivande för svensk borgerlig matlagning under flera generationer, men blev sedan omodern allteftersom kökens utrustning förändrades. Dessutom blev potatisen allt populärare i den svenska matkulturen – denna rotfrukt omnämns först i de senare upplagorna av nämnda bokverk. Ingenstans i boken står det idag bevingade uttrycket ”Man tager vad man haver”, men däremot innehåller många recept uttrycket ”Man tager va man hafva kan ...”
 

Rotrom de lux i disse tider ;o)=
Ønsker jeg hadde tilgang til et rom hvor jeg kunne ha ting oppe hele tiden, ikke trenge å plukke det ned hver gang det skal spises middag eller gjøres lekser. I mitt neste hus...kanskje!!
Helgen har gått i vaske-rydde-lage ting,
sitt tegn.
 Små fingrer ordner nellikspiker i appelsiner...

 






 Så måtte vi ordne litt på fatet med litt av hvert på...dumt bare at vi klarte å knuse ikke mindre enn 4 kuler mens vi "stylet"...

 TIRAMISU
I dag skal mannens bursdag feires!!
Men hva gir man til barna når enn alt for seint husker på at det en sterkvin i kaken???
HÅPER inderlig at de er kjempe fornøyde med lussekatter, lefser o pepperkaker ;o)
Dalahästar, de er så fine syns jeg...spesielt siden jeg ble "norsk"!!
Disse fant jeg i en butikk i Karlskoga som lager figurer i gips. Du kan male dem selv eller kjøpe dem ferdig glasert.
Jeg falt for disse, dessverre er det jo...eller, det er jo mørketid her oppe nå så bilde kvaliteten er ikke den beste. Mener det IKKE har noe med mine kunskaper å gjøre...Hahaha!!



Kunne tenkt meg en tavle eller noe sånt med dalahester på...med malte kurbitser på som det "egentlig" skal være.

En gang, for lenge siden var jeg meget ekperimentativ...lintøy, vit maling, serviett og decoupage ble til dette...

Nå skal det pyntes et stykk glest juletre!!




1 kommentar:

  1. Allt ser så underbart ut!
    Jag vill komma hem till er och fira jul. =o)
    Hoppas, hoppas vi kan fira jul ilag nästa år i alla fall. Pynta, baka, shoppa, rimma, slå in julklappar och lacka.

    SvarSlett

Takk for at du setter spor hos meg!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...