Sider

torsdag 3. mai 2012

Kunst

Ja, nei...hva skall en si egentlig?
Svimlende 615,4 millioner kroner

SKRIK, malt av Edwaard Munch

 ble i natt solgt av forettningsmannen Petter Olsen


på Sothebys´s i New York

"Kunstverket er ett av i alt fire versjoner av «Skrik» som Munch lagde, og er malt med pastell på papp i 1895"
Hvorfor selge, lurer jeg på?
Olsen valgte å selge for å finansiere et kunstsenter, hotell og museum på Ramme Gaard i Hvitsten i Vestby kommune.

Det var 7  som *slogs* om å få kjøpe maleriet, en vant! men ønsker å være anonym.
Jeg kan ikke la være å lure på hva som gjorde at de 6 som ikke gikk videre i bud runden?
* Ble SKRIK for dyr?
*Var de med for artighets skyld?
* Eller hva...?
615,4 000 000 er jo anselig summe peng.
Tenk alt enn kunne gjort med det!
Forskning, kreftforeninger, Leger uten grenser...listen er laaang og uendelig.

Hva har du på veggen?
Dyr kunst, barnas kunst, egen kunst eller ikke nåe!?


10 kommentarer:

  1. Ja, inte är det något av den konstnären i alla fall...undrar varför...!

    SvarSlett
  2. Oj, vad mycket pengar. Tavlan tittade jag på i Stockholm året var 1982, tror jag med säkerhet. Kram

    SvarSlett
  3. Vannvittig mykje pengar...
    Hadde ikkje vilee hatt Skrik på veggen,
    men kunne godt tenkt meg ein brøkdel av pengane ;)

    Her i huset er det verdens finaste gutar som
    prydar veggane :)

    Klem

    SvarSlett
  4. Galskap....

    hva jeg har på veggen...ikke rare greine, ikke det forståsegpåere kaller kunst i alle fall.:))

    kos deg.:)

    Klem

    SvarSlett
  5. Nja...här är det dåligt med konst!! I alla fall av den kalibern...Däremot en hel del bilder som jag tagit, å så barn och barnbarn förstås!!
    Kram kram

    SvarSlett
  6. Ja, det är vansinnigt mycket pengar för en tavla! *skrik er och tar mig på kinderna*
    Själv har jag tavlor målade av svärfar (som är hobbykonstnär) på väggen blandat med en och annan riktig konstnär men inte av kalibern Munch!
    Klem.

    SvarSlett
  7. Jag hade då inte varit med och budat med sådana summor. Inte för att få placera ångest i vardagsrummet :)
    Kramar Kicki

    SvarSlett
  8. Om jag hade haft den summan pengar att spendera tror jag inte att jag hade lagt dem på ett enda konstverk ;-) Frågan är vad jg skulle ha gjort. På väggarna hemma hos oss finns allt från familjealster, fotografier och några köpetavlor. I ett 40-talshus är det mest fönster och dörrar inte mycket till fria väggar.

    Ha en skön helg!
    Kram Katarina

    SvarSlett
  9. Ja, men visst!!
    Vi såg detta på nyheterna häromdagen. Helt sjukt egentligen....
    Vad har vi på väggarna..? Egen konst, alltså fotografier, och några kartor och en tavla från dig. =o)
    Men vi har inte tillräckligt med konst på väggarna. Något vi länge pratat om att ändra, men kommer ingenvart.
    Kramar och trevlig helg!!

    SvarSlett
  10. Helt galet pris för en tavla, kan man ha den på väggen (försäkringsfråga) eller är det en investering inför svårare tider :)
    Tack för ditt inlägg hos mig, jag kanske ska lägga in ett eget konstverk medan jag målar min vägg?
    Kram Lisa

    SvarSlett

Takk for at du setter spor hos meg!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...