Sider

torsdag 8. november 2012

Heldige heldige meg


Jeg føler meg for tiden ikke helt på nett.
Om det er alderen, mørketiden eller hva det nå måtte være
 er ikke godt å si.
Men et som er sikkert er at min beste og kjæreste venn bestandig er der for meg, om hun vet det eller ikke. Det sommer så og si alltid en pakke i posten når jeg som aller, aller mest trenger det!

Denne gangen var det ingredienser og oppskrift til å lage gløgg, 
I LOVE GLØGG!
Så får jeg sånn lyst å dele det med Dere derute!
Tror det er mange som liker gløgg c",)

 
Pssst, krydderet CHILI EXPLOSION skal ikke i gløggen!!

Lägg några russin och skållade mandlar i muggar eller eldfasta glas.
Värm vinet och kryddorna försiktigt i en gryt, rör tills sockret löst sig, tillsätt då vodkan.
Sjud tills glöggen nästan kokar, slå sedan upp i muggarna eller glasen. 

Ca 15 glas
1. Lägg fikon, katrinplommon, russin, mandel, pomeransskal, 
kanel, kardemumma, och nejlika i en kastrull
2. Häll över öl så att den lagom täcker kryddorna och låt det koka tills ölen nästan kokat in.
3. Häll över brännvinet.
4. TIllsätt 1 - 1,5 dl socer efter tycke och smak!
5. Låt glöggen bli riktigt varm, under lock, men ska INTE koka.
6. Värm en stekpanna. Lägg i ngr matskedar socker. Skaka ut sockret i pannan o bryn tills ytterkanterna börjar stelna och få en brun färg. Sockret ska absolut inte brännas vid.
7. Häll ner det brynta sockret och konjaken i katrullen.
8. Tänd en tändsticka o "bränn av" glöggen ngr sekunder. 
Lägg på locket igen.
För bäst smak bör glöggen helst stå och dra över natten.
Russin, mandlar, fikon och katrinplommon kan användas som tilltugg!

Dette skal prøves ut en gang innen jul, må bare inn på www.vinmonopolet.no for å bestille med brännvin, vodka og konjak!!

Håper du også får lyst til å prøve noen av disse!

Pssst, sjokoladen skal nytes når jeg får et minutt eller2 for meg selv....! 


7 kommentarer:

  1. Så roligt! Jag har aldrig provat att göra egen glögg. Det ska jag göra i år tror jag bestämt. Tack för recept :)

    Kramar

    SvarSlett
  2. Jag ska testa de här recepten. Brukar tycka att glöggen man gör är så blaskig och smakar saft men ser man till dessa ingredienserna så verkar denna glögg jättegod!!
    Härligt för nu kan man väl "tjuvstarta" lite med glöggandet?!

    Va tungt att du mår så. Det är inte alls särskilt lätt att må så där. Jag vet, jag har också haft tunga perioder. Kanske behöver du få lite hjälp <3 <3
    Stor kram till dig
    Fia

    SvarSlett
  3. Det ÄR tungt nu, tom jag som aldrig brukar ha ont av svårmod har det just nu.....det är för trist och varenda sak man ska företa sig är såååå jobbig.....hoppas vi snart kommer oss upp ur gropen! Lite glögg kanske kan hjälpa till.
    Agneta kramar

    SvarSlett
  4. Spennende oppskrifter du deler:)
    Jeg er jo ikke den store gløggdrikkeren, men et glass eller to i adventtida blir det nok. Men da av den sorten man kjøper ferdig på flasker i butikken. Ikke verdens beste akkurat, og forferdelig SØT:(
    Tror nok jeg vil få en helt annen gløggopplevelse om jeg prøver en av dine oppskrifter.
    Ei finfin helg til deg:)

    SvarSlett
  5. Hej Anna!
    Har sett dig i bloggvärlden och på Instagram. Vi har många gemensamma bloggvänner.
    Såg vad du skrev hos Marie i Tyskland idag om ditt liv i nordnorge. Jag blev genast jätteintresserad!!
    SÅ speciellt, och så fantastiskt i mångt och mkt att få bo däruppe. Men, jag förstår att det är tufft många ggr på många sätt.
    Ibland kanske det till och med är tuffare att bo i ett nordiskt grannland än bo riktigt långt bort?
    Så nära och ändå SÅ långt borta...
    Mörkret hos dig kan jag tänka mig är tufft att tas med denna tiden på året, och havet inpå knuten och allt.
    Din mustiga glögg tänker jag prove!!
    Varma hälsningar från Annika utanför Washington DC

    SvarSlett
  6. Mysigt att få ett paket med så mycket härligheter i posten!

    SvarSlett
  7. Åh, vad gott det låter!
    Jag kör alltid med den dära första uppskriften du delar med dig av. Enkel och bra. Men de andra recepten lät oxå himla goda, det får jag pröva i år! =o)
    Tusen tack för tipsen, och vad härligt att du fick dig ett litet paket!
    Kramar!!

    SvarSlett

Takk for at du setter spor hos meg!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...