Sider

torsdag 9. februar 2012

Tavle

Jeg oppdaget for ca 3 uker siden at svt.play viser en hageseire fra
Ôsterlen helt sør i Sverige. 
Å der sør vokser det, fra tidlig til seint på året, så det knaker folkens!


Høsten 1987 raste "äppelkriget" i Sverige pga at USA og EU krevde at det svenske importstoppet for utenlandsk frukt under den svenske sesongen skulle tas bort. 
Dette var lite populært hos de svenske eple bøndene.
1988 Importskydd ble tatt vekk og idén om at arrengere Äpplemarknad i Kivik ble født.
Markedet har vokst og vokst for hvert år å blitt en sukssess.

Selv har jeg ALDRI hørt om denne begivenhet.
 ÂPPELMARKED I KIVIK.
Men jeg håper vi en gang kan være med på den!
I år, 2012, er markeden  29 - 30 september
Sett av de disse dagene!

Helt fra starten av har det blitt laget tavler av epler, i all verdens motiver!


Daler og epletrer


Hester på sprang...


 Carl von Linné


Adam og Eva

Ønsker du å se flere flotte "äppeltavlor", se HER eller HER!



7 kommentarer:

  1. Det är väldigt fint runt Kivik. Vi har varit där någon gång och gillar det skarpt. Hela Österlen är vackert!
    :)
    Kramar

    SvarSlett
  2. Den där trädgårdsserien ser jag också på. Gillar den mycket. Äpplemarknaden i Kivik är en stor begivenhet och drar många besökare under dom dagarna marknaden hålls. Har själv aldrig varit där men skulle kunna tänka mig ett besök någon gång. Nu bor jag ju inte lika långt bort som dig men jag tycker att 45 mil en väg är långt. ;D
    Klem

    SvarSlett
  3. Hei, Anna! Lenge siden jeg la igjen en hilsen nå. Er innom alle innleggene dine, men har vært sløv med kommentarene og bloggingen de siste ukene. Men det er positive ting som tar tiden min :)

    Kivikspolka har man vel hørt om, og er det ikke et saftmerke eller juice eller noe som heter Kivik? Synes jeg husker en slik produsent fra min Sverigetid :)

    Så herlig at lyset er på vei tilbake i Bergsfjord. Det går jo rett og slett mot vår, selv om hagen din så veldig forfrossen ut med all isen :)

    Ha en god ukeslutt og helg!

    Klem Moccamamma :)

    SvarSlett
  4. Dette har eg aldri hørt om, men kanskje ikkje så rart når eg aldri har budd i Sverige ;) Vi reise kun dit på ferie ;)

    Oskar har ein hengestol som han brukar (heng i ein krok i taket) eller blir vel meir som ei hengekøye til han - denne har vi fått låne med hjelpemiddelsentralen - litt dyrt å betale nesten 4000 kroner for noko sånt sjøv :)

    Ha ein fin kveld vidare! Og gledar meg til å sjå kva slags tapetprosjekt du kan finne på - eg har eit til på lager som eg ikkje har fått satt ut i livet endå ;)


    Klem

    SvarSlett
  5. Österlen är en underbar plats på jorden. Får abstinens direkt när jag läser om det!
    Ha en fin fredag!
    Kram Cecilia

    SvarSlett
  6. Tack för lite historielektion och trevlig information! Visste inte heller allt det där om Kivik eller om äpplen och import i allmänhet! Men Go Sverige! =o)
    Kram kära syster!

    SvarSlett
  7. Kanske det vore nåt för er att flytta till krokarna kring Kivik och odla äpplen? Sälja potatis mos, cider... Allt möjligt rart. =o)

    SvarSlett

Takk for at du setter spor hos meg!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...