Sider

fredag 17. juni 2011

Endelig


Etter 4 uker var ventetiden over

Gulvet er på plass i stue og kjøkken

Er SÅ fornøyd med valget av gulv
Ikke mørk og ikke helt lyst

OG

Ikke gult

Det ble jo dessverre møblene...
virker enda gulere enn tidligere faktisk







Eller hva mener du?

Jeg og en venninne ble enige om at en lys grå skulle bli bra...
Så er jeg inne på å prøve Jernvitriol, 
se om det kanskje gjør dem gråere.
Noe du vet noe om, prøvd eller vet om noen som gjort det
malt eikemøbler med jernvitriol?
Nå skal huset vaskes ned for støv o gammelt skit

Pynt og stash skal på plass

Men det får bli når vi en dag får gråvær og regn
Nå skal helgen nytes ute i hagen

Klem allesammen å Go helg!!
Kom gjerne med ideér o forslag!

7 kommentarer:

  1. Å hade du bott här hade du kunnat sätta igång direkt...regnet vräker ned idag!! Verkligen gråvaer med andra ord...Sen måste jag få svära lite...jädrans vilket snyggt golv!! Å klokt att inte ha ett mörkt, vi har valnöt i kök och vardagsrum (det hänger ihop), ett mindre bra val när det gäller damm och tassavtryck från lortig katt...Järnvitriol har jag bara varit i kontakt med när det gäller utvändig målning, aldrig inomhus, så det vet jag för lite om. Det används ju mycket uppe i Dalarna för att bevara och få just den rätta färgen på husen. Om du inte sätter igång idag kan jag fråga svågern, han har jobbat en hel del med det vet jag, om han möjligen vet om det går att använda på redan behandlade möbler.
    Ha´en bra dag, och var stolt över det vackra hemmet!!
    Kram

    SvarSlett
  2. Ja, tydligen har värmen och sommaren förflyttat sig norröver. Här har vi idag 10 grader och spöregn. Regnmätaren har för länge sedan runnit över....
    Golvet blev ju ursnyggt! Verkligen.
    Om att järnvitriola möbler vet jag ingenting, tyvärr, fast jag tycker det ser fint ut som det är, men jag vet, man hänger upp sig på vissa saker och då måste man få ändra på dom. Vi har ek här och jag tycker det är lite för gult här också......
    Agneta kram

    SvarSlett
  3. Så fint gulvet ditt ble! En stor forandring. Du kan bruke jernvitrol inne, men jeg tror det tar en god stund før du får endelig farge. Fargehandelen forslo jernvitrol får å få drivvedfarge, da jeg laget sengegavlen. Hva med beis med pigment, eller olje med pigment? Prøv på baksiden av møblene på et sted som ikke synes.

    God helg!
    Klem Moccamamma :)

    SvarSlett
  4. Jättefint golv!!

    Var själv inne ett tag på att sätta panel på en vägg och måla med järnvitriol, men när jag började läsa på lite om det så var det flera som skrev (på forum tror jag) att det inte var så bra att använda den färgen inomhus. Nu var det så länge sedan jag läste om detta, men antagligen har det något med ångorna av färgen att göra. Men hör med någon färghandlare, de bör ju veta :)

    kramisar

    SvarSlett
  5. Det blev verkligen fint. Snyggt!:-) Kram Stina

    SvarSlett
  6. Nu ser jag att du fått olika svar angående järnvitriol, och det svar jag fick är att det nog inte är så hälsosamt inomhus, det avdunstar "något"...det är ju egentligen ett slags rötskydd i det, däremot linoljetempra pratade han om, men säkrast är att prata med fackhandel och berätta vad underlaget är och hur det är behandlat från början. Lycka till!!
    Kram

    SvarSlett
  7. Snyggve!!!!
    Det där blev ju rå läckert! =o)
    Jag tycker inte heller att möblerna ser maplacerade eller för gula ut. Men som "Snäckskalsdalen" sa, saken är som baken. Man ser nåt osm man inte gillar och så ser mand et varje dag och det retar gallfeber på en.
    Hoppas du kan få ett svar på vad du ska använda om du bestämmer dig för att måla om möblerna.
    Kramar!

    SvarSlett

Takk for at du setter spor hos meg!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...